Bijdrage raads­ver­ga­dering o.a. klach­ten­pro­cedure, kapver­or­dening, huis­ves­tingsplan RSG Ter Apel


12 juli 2016

[...]5. Ingekomen stukken.

05.A.01 t/m 05.A.15

[...]

Mevrouw Van der Horst : Het gaat over 05.A.11 de email van de familie Van Heerel en Van Velzen. Een brief van omwonenden, mensen die gehoord willen worden. Die zich zorgen maken over geluidshinder, lichthinder, uitstoot, belasting voor ons milieu, inpassing van het bedrijf in het landschap, uitstoot en verkeershinder. Dat zijn natuurlijk onderwerpen waarvan mijn partij vanaf 2014 al aandacht voor vraagt. De brief verrast me om twee redenen. Ten eerste, tijdens onze discussies is vaak gezegd dat er bij omwonenden geen problemen zijn en dat er geen klachten zijn. Zelfs bij Harvesta, terwijl we toen een behoorlijke stempel hebben gedrukt op de geurhinder. Maar die zijn er dus wel. Ik heb in ieder geval begrepen dat één van de redenen waarom de klachten niet doorkomen is dat mensen dus niet weten waar ze die klacht moeten neerleggen of hoe ze daarmee om moeten gaan en wat daarmee gebeurt. Dat staat namelijk letterlijk in de brief. En het lijkt mij dus heel belangrijk dat we duidelijk gaan aangeven hoe mensen hun klacht kunnen indienen. Waar ze dat moeten doen. Wat er met de informatie gebeurt. En misschien de betrokkenheid stimuleren en het draagvlak vergroten door bijvoorbeeld op de website, in kranten, of via de C2000 gesprekken de mensen meer aan het woord te laten.

De
voorzitter : U stelt eigenlijk twee vragen. U maakt een inhoudelijke opmerking en u zegt iets over de klachtenprocedure. En ik heb het idee dat dat laatste voldoende bekend geacht zou kunnen worden. Maar inhoudelijk geef ik graag het woord aan wethouder Lok.

Wethouder
Lok : Dit schrijven, ook aan de raad, heeft men gedaan omdat momenteel de bestemmingsplanprocedure voor het bedrijvenpark Zuid – Oost Groningen loopt. En deze mensen hebben dus ook een zienswijze ingediend. Hun inspraakreactie zal gewoon in het reguliere proces worden meegenomen zoals dat met alle zienswijzen op bestemmingsplannen gaat. En op hun zienswijze zal verder ook gereageerd worden. Dat geheel zal meegenomen worden naar de besluitvorming in de raad. Dus in die zin is het gewoon de reguliere procedure die hier gevolgd wordt.

Mevrouw Van der Horst : Toen ik dat las, dat die mensen zeiden we weten eigenlijk niet zo goed hoe we met onze klachten om moeten gaan, ging er bij mij een belletje rinkelen. Toen dacht daarom horen we misschien zo weinig van die klachten. Maar u had dat dus niet?

Wethouder
Lok : Er is bij mij geen belletje gegaan. Ik vind het prima, uiteraard uitstekend dat die mensen hun zienswijze indienen. Daar heeft iedereen recht op. Als ik de zienswijze zo lees dan is het een hele goede gefundamenteerde zienswijze, het is goed geformuleerd en goed opgesteld. Wij zullen daar uiteraard vanuit het college een reactie op geven. Maar daaruit blijkt niet dat zij echt problemen hebben om hun mening kenbaar te maken.

Mevrouw Van der Horst : Er staat letterlijk in de brief dat men vaak niet weet waar ze met hun klacht heen moeten. En ook niet wat ermee gebeurt met die informatie. Dat is wat ik dus lees bij hun. Dat mensen dus kennelijk niet goed weten waar ze met hun klacht terecht kunnen bij ons.

Wethouder
Lok : In zijn algemeenheid hebben wij een klachtensysteem hier bij de gemeente en kunnen ze zo naar de gemeente bellen als ze een klacht hebben en dan wordt dat opgenomen. Ze kunnen het digitaal invullen. Dus volgens mij staan alle wegen open. Volgens mij staat er elke week in de Ter Apeler Courant hoe men klachten en opmerkingen naar voren kan brengen. Dan lijkt mij dat op zich niet een hele duistere procedure.

[...]

05.B.01 t/m 05.B.03

Mevrouw Van der Horst : Het gaat over 05.B.03. Wij hebben in het kader van OOR al vragen gesteld over de wijze waarop wij met onze bomen omgaan in onze gemeente. En wethouder Luth zei ”nou reken maar dat we heel zorgvuldig zijn”. Toch zijn we niet helemaal gerustgesteld en deze brievenschrijver kennelijk ook niet. Wij hebben bijgehouden dat vorig jaar alleen voor particulieren er honderd bomen zijn gekapt. Wij weten niet zo goed waarom ze wel of niet gekapt worden. Er zijn twee monumentale eiken van meer dan honderd jaar geslacht omdat men zei “ze hangen ietwat over de weg en we willen graag gras”. Mijn vraag is, is er eigenlijk een plan waarin de criteria staan hoe wij met de kap omgaan? Zo ja, kunnen we daar iets van te zien krijgen? Wordt er gemonitord en hoe dan? En zo nee, gaat u daar een plan voor maken?

Wethouder
Luth : Wij hebben natuurlijk in onze gemeente een kapverordening waarin die criteria staan opgesteld. Die heb ik zo niet bij de hand. Maar daar staan wel de criteria in wanneer wel en wanneer niet. En er worden natuurlijk ook met regelmaat wel kapvergunningen geweigerd. En als u naar deze ingezonden brief kijkt is hier juist het tegenovergestelde aan de hand. Daar waar eerst men voornemens was om een aantal bomen te kappen is er vanuit de gemeente gezegd, we gaan dat niet doen tenzij. En nu blijkt dat er geen behoefte meer aan is. Dus daar was ik op zich heel blij mee dat mensen toch graag die bomen wilden behouden. Vandaar dat ik dit op zich wel een positief verhaal vind. Voor de rest is het gewoon de kapverordening waarnaar wordt gekeken. Het is niet zo dat wij links en rechts maar zeggen die wel of die niet en we gaan een boompje kappen. Zeer zeker niet.

[...]

05.D.01

Mevrouw
Van der Horst : Ik wilde alleen even een dank uitspreken voor de beantwoording van de vragen.
[...]

7. Krediet 1e fase huisvestingsplan RSG Ter Apel

[...]

Mevrouw Van der Horst : Los van de betekenis die deze school voor onze gemeente heeft, want die staat helemaal niet ter discussie. De stelligheid van de presentatie en ook het beamen daarvan door leden van de raad maken mij ongerust. Ik denk dat het een deel zijn oorsprong heeft in dat onderwijs een heel moeilijk veld is om daar iets van te weten. De argumentatie over dat de school wel kan sluiten, leerlingen zal mislopen als deze enorme verbouwing niet zal plaatsvinden onderschrijf ik niet. Ik denk dat men een aantal dingen door elkaar haalt. Het is een VMBO school. Dat betekent een voorbereidend onderwijsvorm. In die onderwijsvorm zijn ze bezig met Zorg en Welzijn. Op het MBO leren deze leerlingen het beroep. Dat zijn hele andere faciliteiten die daarvoor nodig zijn. Dat een school zich aan moet passen is duidelijk. In onderwijsland is het om de twee à drie jaar zo dat de regering beslist dat we het weer heel anders moeten doen. En elke school past zich daar automatisch elke keer weer aan aan. Hetzij door het gebouw iets anders aan te kleden. Hetzij door een klein gedeelte in een container te doen. Hetzij door andere mensen aan te nemen. Ik denk zelf als onderwijsmens dat een enorm bedrag dat nu op tafel ligt dat dat niet strookt met de aanpassingen die nodig zijn in de school. Ze zijn nu bezig met werkplekken. Leerlingen werken volgens een werkpleksysteem. Het enige wat eigenlijk verandert is dat men op een andere manier gaat werken. En ik denk dat het binnen de school mogelijk moet zijn, ik ben een aantal keer op de school geweest, dus ik wil mijn collega's niet een prachtige school afnemen, want er is niets heerlijker dan in een prachtige school te werken. Maar ik denk wel dat we reëel moeten kijken naar de eisen of de vragen die gesteld worden. Wat zo jammer is dat het zomerreces begint en dat de school ook dichtgaat, maar het lijkt mij heel nuttig dat een aantal mensen van de raad de school bezoekt en aan de collega's vraagt waar zit hem dan in. Ik ben daar zelf heel nieuwsgierig naar of het op deze school heel anders ligt. Dus ik spreek mijn zorg uit over het gemak en de toegift dat moeten we doen want we raken de school kwijt. We raken onze positie kwijt. De leerlingen kwijt. Ik heb daar mijn twijfels over.

Mevrouw Wijnholds : Mag ik mevrouw Van der Horst vragen, zegt u nu eigenlijk wij moeten vanavond niet besluiten? Eerst in de zomervakantie kijken, in het najaar een keer wat besluiten waardoor de school pas misschien volgende zomervakantie kan verbouwen?

Mevrouw
Van der Horst : Ik zeg zeker niet dat de school heel lang op ons moet wachten. Maar ik zeg wel dat de informatie die wij nu krijgen en de onderbouwing daarvan, en ik wil niet arrogant overkomen, maar met mijn kennis die ik heb van het onderwijs dat ik denk dat we meer nodig hebben om te zeggen dit hebben we absoluut nodig, dit grote bedrag. Ik wil dat toch uitspreken omdat ik het gevoel heb dat we aan het graaien zijn. Ik wil het namelijk heel beschaafd vertellen. Want anders zou ik zeggen, het is heel lastig als je in een publiek zit en de mensen hebben eigenlijk niet zoveel feeling of kennis van zaken dus laten we ze, inderdaad onderwijs is belangrijk, maar ik denk dat we iets dieper moeten kijken of zo'n bedrag inderdaad nodig is. Dat is eigenlijk mijn stelling. En als het inderdaad mogelijk is om direct na de vakantie, want ik zou zelfs meteen de eerste week ervoor op willen offeren. Ik wilde het eerder doen maar het is heel druk op school op mijn school ook en hij gaat dicht voor de hele vakantie dat is heel naar. Maar ik denk dat één à twee weken bedenktijd, en oriënteren, en nadenken dat dat het plan niet hoeft te schaden.

[...]

Mevrouw Van der Horst : Ik begrijp dat de wethouder enigszins teleurgesteld is op de manier waarop ik ernaar kijk. Maar het is onvermijdelijk. Natuurlijk zijn er aanpassingen nodig. En natuurlijk moeten die gedaan worden. En natuurlijk mag dat geld kosten. Natuurlijk is het belangrijk dat scholen elke keer die aanpassingen kunnen doen zodat ze niet achterop raken. Ik ken geen school die voor tonnen moet verbouwen voor een aanpassing van Zorg en Welzijn. Naar eer en geweten probeer ik mee te denken over de gelden die vanuit de gemeente moeten besteden. Ik gun die school het mooiste wat er is. Absoluut. En die leerlingen ook. En dat het allemaal pracht is. Maar ik voel het als mijn morele plicht, zo zwaar neem ik dat, dat ik goed meedenk, nadenk, en ik heb dus mijn twijfels. Ik heb mijn twijfels over de argumentatie waarop men stoelt dat men het geld nodig heeft. En ik vind dat terecht. Ik vind dat ik op basis van de argumentatie die ik gekregen heb mag twijfelen of er een verhouding is tussen de verbouwing en het bedrag dat daar tegenover staat. Dat is het enige wat ik probeer te doen. Ik zal het niet tegenhouden. Dat kan ik u in ieder geval vertellen om u gerust te stellen. Maar ik vind wel dat ik het gezegd zou moeten hebben.
[...]

Mevrouw Van der Horst : Ook de Partij voor de Dieren vind onderwijs verschrikkelijk belangrijk. Ik wil even één ding rechtzetten. Ik heb helemaal niet gezegd dat de RSG een VMBO school is. Ik heb het verschil tussen het onderwijs op het VMBO en een MBO willen aanduiden. Deze problematiek speelt namelijk in het VMBO en niet op de Havo Vwo. Het tweede is, u kent heel veel scholen die investeren. Ik ken ook heel veel scholen die investeren. Maar wat ik aangeef is dat de scholen die ik ken geen tonnen investeren omdat de profielen op deze manier veranderd worden en omdat ze dat nodig achten. Ik zal het niet tegenhouden. Ik ben voor goed onderwijs. Ik gun het die mensen. Maar ik vind het erg veel geld voor een aanpassing op deze argumentatie. Dat is het enige wat ik tegen u zeg.

[...]



Interessant voor jou

Algemene beschouwingen

Lees verder

Bijdrage commissievergadering o.a. Zomernota

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer